Çılgın Proje’nin ODTÜ’lüler tarafından hesabı kitabı çıkartıldı! Doğrudan hesaplamaya başlayalım, kafamızda kanalı tasavvur ederek:
MALİYETLER:
Ortalama kesit deniz geçiş kesitinin 200m. en x 50m. derinlik olacağını varsayalım. Sadece deniz seviyesinin 50m. altına inmek için ortalama 100m. derinlikte hafriyat yapılmalıdır. Deniz kotunun ortalama 50 metre üstünde bir arazi varsayalım.
Bu durumda kesitin 200m. en x 100m. derinlik hafriyat yapılacak. 0.2 km2lik kesit eder. Yan eğimler şu bu derken 0.25km2 kesit eder.
50 km. boyunda kanal açılacağına göre
50km. x 0.25km2 kesit = 12.5 milyar m3 kadar kanal hafriyatı olacak.
Kaya toprak özgül ağırlığı 2.8ton/m3 dersek toplam hafriyat ~35 milyar ton.
350 ton kapasiteli dev açık havza maden kamyonlarıyla 100 milyon sefer eder.
Kendi ağırlıklarıyla 500 tonu asan kamyonların gideceği yollar açılacak, belki trenlere yüklenecek.
Kamyonların ortalama 50 km. katedecekerini düşünelim. Toplam 50 milyar km. katedilecek demektir. Bu kamyonlar arazi yollarında ilerleyeceğine göre km. başına 15 TL mazot yakacaklarını düşünürsek;
1- Projenin yakıt kalem maliyeti 750 milyar TL edecektir. (Devlet projesi olup vergilerin tümü düşüldüğünde bu mebla 250 milyar TL kadar olacaktır.) 2000 kamyon alınacağını ve bunların günde 20 sefer yapacağını düşünürsek, günde 40000 sefer ile 2500 gün boyunca çalışacaklar.
2- Projenin hafriyat kısmı 7.5 yıl sürecektir. Kamyon fiyatı 20 milyon TL olsa sadece kamyon makine parkı 40 milyar TL olacaktır.
3- Aynı anda 20 yerden hafriyat başladığını düşünürsek 20 dev bant taşımalı/taşımasız kazar kepçenin her biri günde 100 kamyon yüklemesi yapabilir. 14 dakikada bir kamyon yüklemesi makul görünüyor.Bu dev kepçelerin her birinin 150 milyon, ikinci el olanlarının 100 milyon olduğunu düşünürsek (imalat, nakil, montaj, bakım vs)
4- Kazar kepçe bantlı-bantsız dev yükleyici makine parkı 2.5 milyar dolar olacaktır. Kanalın tüm yüzeyini yaklaşık 100+200+100m. kesit x 50000m = = 20milyon m2 = 20 km2 kabul edelim. Öyle veya böyle m2 başına 1 m3 beton, 100kg. demir bir şekilde kullanılacak diyelim. Beton m3 maliyeti her şey dahil vergiler hariç 100 TL, her şey dahil demir kilosu 2 TL olacak dersek m3 başına betonlama maliyeti 300 TL olacaktır.
5- Toplam betonlama maliyeti 6 milyar TL olacaktır. Projede sürekli çalışacak ortalama 50000 işgücü ortalama 8 sene boyunca 24 saat 3 vardiya görev yapacaktır. Bunlarin sadece 10000 kadarı 2000 kamyonun çifter şöforleri, bakım ekibi vs. 100 ay boyunca ortalama 4000TL herşey dahil maaşlar ödenecek diyelim.
6- 20 milyar TL işgücüne ödenecektir.
7- Toplam : Ortalama 200000 TL den 200000 konut 40 milyar TL eder.
8 milyar TL köprüler, mekanik, elektromekanik, deniz girişleri, ~15000 dönüm kanal+50000 dönüm şehirleşme amaçlı kamulaştırma bedelleri, sigorta, diğer kalemlere gidecektir. 250 + 40 + 2.5 + 6 + 20 + 8 = ~325 milyar TL toplam maliyet ortaya çıkıyor,
TOPLAM MALİYET: birtakım indirimler sayesinde toplam maliyet 300 milyar tl olacaktır diye kabul edelim..
GELİRLER:
Proje bitiminde kanal geçişinden günde 200 gemi ortalama 20000 TL geçiş ücreti öderse günde 4 milyon TL gelir ile
Yıllık gelir ~1.5 milyar TL olacaktır.
FİZİBİLİTE SONUCU:
300 Milyar TL / 1,5Milyar TL = 200 YIL
Projenin kendini geri ödemesi 200 YIL kadar sürer.
Kaynak : facebook'da bir kişiden gördüğüm yazıdır.