(Daha önce bu konuyu yazmama esin kaynağı olan bir arkadaş olmuştu. Dolandırıldığını yazmıştı. Ben de bu nedenle bunu buraya da yazmak istedim.)


Bugün paylaşacağım konu yine bir telefon **************lığı.

Telefonunuz çalıyor. Bakıyorsunuz “ X Bank” yazıyor. Ya da “0850…” – “444…” gibi bir numara arıyor. Ben X bankasından arıyorum, bilgilerinizi teyit edeceğiz diyerek size birçok bilgi aktarıyor ve kendisine güvenmenizi sağlıyor. Siz de kendisini gerçekten o bankanın müşteri temsilcisi sanıyor ve istediği bilgileri iletiyorsunuz. Daha sonra bir fark ediyorsunuz ki kredi kartınızdan para çekilmiş, banka hesabınızdan işlem gerçekleştirilmiş.

Bu tarz **************lık olayları ile artık hemen her gün karşılaşıyoruz. Sürekli risk altındayız. Hele de birden fazla banka ile çalışıyor ve kredi kartı, banka kartı kullanıyorsak. Peki vatandaş olarak biz ne mi yapmalıyız?

1’inci Kural : Kesinlikle bankalara ait numaraları telefonunuza kaydetmeyin.

Örneğin bir bankanın numarası “08501234567” olsun. Siz de bunu telefonunuza “A-bank” olarak kaydetmiş olun. Telefonunuzun özelliğine göre son birkaç haneden tamamına kadar değişen bir özellikte gelen aramaları rehberinizle karşılaştırarak, size uygun sonuç varsa onu ekranda gösterir ya da direk numara verir.

Biraz daha açalım karışık anlattım. Yukarıda bankamızı kaydettik A-bank diye rehberimize. Bir işimiz olduğunda numara telaşı yaşamadan kolayca arayabiliyorum bankamı. Ancak şöyle bir tehlike var. Eğer ki benim telefonum eski model ise gelen aramada sadece son 4-5 hane bile aynı olsa (Örneğin 05324434567 gibi bir numara) bana ekranda A-bank yazacaktır. Ya da 08001234567 gibi bir numara ekranda yine bankanın isminin gözükmesini sağlayacaktır.

Geçenlerde bir arkadaşın başına gelen olayda ise gelen arama “+108501234567” şeklinde yani yurtdışından gerçekleştirilen bir arama ve sadece başı farklı gerisi aynı. Böyle bir durumda da tahminimce hemen hemen bütün telefonlar aynı tepkiyi verecektir. Yine ekranda A-bank yazacaktır.

İşte bu sebeplerden dolayı bankalara ait numaraları silin telefonunuzdan.


2’nci Kural : Bankayı arayacağınız zaman telefonunu o bankanın kendi sitesinden ya da banka kartlarınızın arkasından alın.

Google’da bir yer aradığınızda karşılaşmışsınızdır. O yerin telefonu varsa hemen ara seçeneği çıkar altta. Bankalar için bu adımı kullanmayın. İnternet dediğimiz şey çok geniş ve kontrol edilmesi çok zor bir alan. Bu nedenle farklı sitelerin yazdığı numaralara değil de bankaların kendi sitelerinden aldığınız numaraları arayın. İnternet bağlantınız yoksa ya da bulamadıysanız kredi kartınız ya da banka kartınızın arkasını çevirdiğinizde de aynı numaraya ulaşabilirsiniz.

3’üncü Kural : Telefonda görüştüğünüz kişilere kart bilgileri, internet bankacılığı giriş şifresi, sms şifresi gibi bilgileri vermeyin.

**************lar çoğu zaman bilgilerinizi ele geçirse de bazı noktalar eksik kalıyor. Bunu da sizin yardım(!)ınızla çözmeye çalışıyorlar. Örneğin kredi kartınızın ön yüzündeki bilgileri bir şekilde ele geçiriyor ve kullanmaya çalışıyor. Ancak arka kısımda bulunan 3 haneli CVC kodu olmadan kullanamıyorlar. Ya da o da oluyor, alışveriş yapmakta veya paraya çevirmekte kullanacağı site sms onayı istediği için beceremiyor. Bu nedenle size dönüyorlar tekrar. Önce güveninizi sağlıyor ve sonrasında kendi almak istediği bilgilere geçiyor. Size kendinizden veya kartınızdan birkaç bilgi okuyup sonrakileri sizin söylemenizi istiyor. Bilgilerinizi güncelledik bununla ilgili onay sms i gönderdik onu bize okur musunuz diyerek size aslında başka bir işlem kullanılacak olan sms teki şifreyi söyletmeye çalışıyorlar.

Siz ne yapmalısınız? Kesinlikle kart ve şifre bilgilerinizi söylemeyin. Gelen sms i mutlaka okuyun. İçerisinde “şu kadarlık alışverişiniz için oluşturulan şifre…” gibi bir şey görürseniz kesinlikle iletmeyin şifreyi. Bazen farklı bir şey de yazabilir. O nedenle gerçekten dikkatli olun. Çok önemli bir şeyse ben bankaya uğrarım diyerek geçiştirin.

Tüm bu anlatılan olaylar sonucunda sizin mağduriyetinize yol açan bir durum oluştuysa mutlaka Savcılığa ya da Polise, Jandarmaya giderek şikayette bulunun.
Buraya kadar sabırla okuduğunuz için teşekkür ederim.