İyi geceler herkese . Yakın zamanda ( 19.07 ) direksiyon sınavını geçtim . Bu konu hakkında daha önce benim de sorularım olduğu için ufak(!) bir bilgilendirici yazı yazmak istedim . İnternette bazı forum ve bloglarda iç karartıcı yazı ve yorumlar var . Eğer belli korku ve şüpheleriniz varsa okuyabilirsiniz .
İlk olarak kısaca başını anlatıyım konunun . Mart ayında elektronik sınavı geçtim . Daha sonra 2 hafta gibi bir süre bekledim ve direksiyon derslerim başladı . 7 ders almam gerekiyordu . Her biri ikişer saat . Araçlarla ilgili hiçbir bilgi ve tecrübeye sahip değildim . Bu yaşıma kadar ( 22 ) dersler öncesine kadar şoför koltuğuna bile oturmadım . Kısacası 5 dersimi aldım o hafta ( Mart’ın ortası ) sınava girecekken pandemi nedeniyle sınavlar ertelendi . Bu 5 ders benim için hiç verimli geçmedi . Sadece arabayı kabaca tanımış oldum . Nedeni kurs hocalarımın davranışlarıydı . Her ikisi de erkekti ve 60’lı yaşlarındaydılar . Ben daha önce bilgim olmadığını söylememe rağmen benden durumuna göre fazlasını beklediler . Hatalarımda çok tepki verdiler . Bu da haliyle kendimi daha yetersiz görmemi sağladı . Ama bu dersleri alırken içimden ertelenmesini çok istedim . Çünkü bu hocalarla devam edersem kalacağım bariz belliydi .Bir şekilde kurslar ertelendi ve bu zamana kadar sınava girmeyi bekledik . Kurslar açılınca geçen hafta kalan derslerimi aldım ve sınav için beklemeye başladım . Bu pandemi nedeniyle verilen arada memleketime gittim ve orada aracımızla toplamda 6-7 seferi geçmeyen deneme sürüşleri yaptım . Bu sürüşler çok kısa oldu . Yanında aileden biri olunca daha çok geriliyor insan . Araca bir şey olur diye haliyle agresif oluyorlar . Fakat her biri 25-30 dakikayı geçmeyen bu sürüşlerimin bana çok çok fazla yararı oldu . İnsanın araba sürmeden önce cesaretini kazanması gerekiyor . Kendinden emin şekilde hareket edilmeli ve sinyalleri kesinlikle unutmamak gerekiyor . Ben de 5 derste halledemediğimi memleketimde hallettim sayılırdı . 4 ay geçmesi nedeniyle parkları tam kursta gösterildiği gibi yapmamız gerektiği için memlekette provasını yapamadım ve kalan 2 dersimi bekledim . Zamanı geldi ve geldim İstanbul’a . 2 dersimi aldım . Tabi Allah’a şükürler olsun nasıl dua ettiysem bana eğitim veren bir hoca 2 ay ücretsiz izin almış diğeri ise tamamen ayrılmış anlaşmazlık yüzünden . Bu tabi ilk kursa geldiğimde beni çok mutlu etmişti . Kalan hocalar bayandı ve daha hoşgörülüydüler . Sağolsun bir bayan hoca ile uzun aradan sonra ilk dersimi aldım ve müthiş bir motivasyon sağladı bana . Sürerken beni hiç germedi , sürekli motive etti ve bana bu halimle geçebileceğimi, direksiyon hakimiyetimin çok iyi olduğunu söyledi . Parkları da hemen hatırlamış yokuş yukarı kalkma meselesi tekrar kavramıştım . Bu tabi beni çok mutlu etti . İkinci dersimi de bir başka bayan hoca ile aldım . O da beni yine motive etti ve başka püf noktaları gösterdi park yaparken ( sınav esnasında vesilesiyle en iyi parkımı yaptım ) Son dersimiz olduğu için bana yapmam gereken diğer şeyleri gösterdi ve yeterli olduğumu söyledi . Sınav günü geldi ( 2 gün önce ) Çok heyecanlıydım ama heyecanımı sınav esnasında çabucak bitirenlerdendim . Haliyle takılma yaşamadım başlangıçta. Kimliğimi istediler . Sınav giriş kağıdımı kurs getirdiği için sadece kimlik yetiyor . Tabletle fotoğrafımı çektiler . Hoca ile birlikte 4 kişiydik . Bana aracın önündeki ve arkasındaki parçaları ve araç-gereçleri sordu komisyon üyesi . Araca bindik ve bu sefer içerdeki şeylerden birkaç soru sordu . ( Bu başlangıçta sorulanlardan en fazla 4 tane bilememe hakkımız var . Beşincisinde eleniyoruz diye okumuştum ) Sağ salim ilk aşamayı geçtim . Komisyon üyelerim gayet hoşgörülü insanlardı . Koltuk ayarımı , ayna ayarımı ayarladım . Emniyet kemerimi taktım . Vitesimi kontrol ettim , aracımı çalıştırdım , el frenimi indirdim ve sola sinyal verdim . Bu anlattıklarım tek tek sıraladım ki yapmanız gereken tam sırası bu olmasa bile bunlar olcak . Yola çıktım gayet iyi hızla . Daha 200 300 metre olmadan önümüzde sadece sınav araçlarından oluşan bir trafik oluştu . Muhtemelen trafiğin başındaki aracın bir hatasından kaynaklıydı . Tüm araçlar hareket etmeye başladı ama önümdeki araç hareket etmedi . Sollayıp sınavımı riske atmamak için ( bulunduğumuz güzergah konumu nedeniyle çok tehlikeli bir yer bence ) bekledim . Tam kalkacakken stop etti . Tam yeniden ışıkları yandı derken yeniden stop etti . Bunlar bir iki dakika içinde oldu maalesef . Ve sınav esnasında bir kez stop etme hakkımız olduğu için önümdeki araçtaki öğrenci sınav başlayalı 10 dk olmadan elendi . ( Hemen hoca ile yer değiştiler ) Bu biraz beni gerdi . Neyseki sorunsuz devam ettik . Tam çok hafif bir yokuşa gelmiştik ki önümüzdeki aracı beklememiz gerekiyordu . Ben her türlü debriyajla kalkarım diye ( daha önce derslerde iki kişi olduğumuzdan galiba, hiç sorun yaşamamıştım ) kalkış yaptım ama stop ettim . Tek hakkımı da kullanmış oldum . Artık hata şansım kalmadı . Neyseki yokuş yukarı kalkış alanına geldiğimizde güzel kalkış yaptım ve en korktuğum aşamayı geçmiş oldum . Daha sonra parkları tamamladım . L ve paralel parkı çok güzel kuralına uygun olarak tamamladım . Geri geri gelme alanına geldim orayı da güzel bir şekilde bitirdim . Zaten geriye kalan U dönüşü ve ani fren alanıydı . Zaten bu sınavda yapacağınız en basit görevler oluyor . Onları da tamamladım ve sınav alanına döndüm . Sınav esnasında en önemli şeyler , başta dediğim gibi kesinlikle aracı calıştırmadan yapmanız gereken talimatlar ve araç kullanırken verdiğiniz sinyaller . Sınavın en tehlikeli yanı gerçekten sinyallerdir bence . Ben bir hata yapmadım ama sınavda sadece bir sinyali unuttuğu için elenen bayan gördüm . Olayı da tam anlamıyla anlattığımı düşünerek, madde madde en önemlileri sıralamak istiyorum . ( Tabi bunlar bana göre olan şeyler )

9 Önemli Tavsiyem :

1) İlk olarak kesinlikle cesaretinizi toplamalısınız ve araç sürerken sadece sürüşünüze odaklanın .
2) Kurs hocanızla anlaşmanız çok önemli . Baktınız hocanızı beğenmediniz , size daha çok stres yaptırıyor ve tolere etmiyor sizi; hemen hocanızı değiştirin . Eğer sizi geren bir hocayla devam ederseniz ne kursa gitmek istersiniz ne de istediğiniz gibi sürebilirsiniz .
3) Eğer dersler yeterli gelmiyorsa sınavı beklemeden ek ders alın ya da özel eğitim alanlarında aracınız varsa yakınınızdan taktikler alın .
4) Her dersinizde sanki sınavdaymışsınız gibi odaklanın ve kesinlikle park sırasında ayna ayarlamayı , sinyal vermeyi unutmayın ( bu çok önemli )
5 ) Sınavdan önce her şeyi tamamladığınızı ve hatalar yapmadığınızı düşünüyorsanız sınavı düşünmeyi bırakın ve sınava girdiğiniz anda heyecanınızın biranda biteceğini düşünün .
6) Sınavda kendiniz olabilirseniz ve hemen sınavı bitiriyim demezseniz bu iş tamamdır .
7) Komisyonla sınav öncesi tanışın ve sohbet edin .
8) Komisyonun hareketleri sizin sınav esnasındaki heyecanınızı etkileyen baş faktörlerden .
9 ) Ve dua edin , komisyon da sınav esnasında yanınızda olacak kurs hocanız da sevecen insanlar olsun . Tahammülsüz olduklarında sizi germekten başka bir şeye yaramaz .

Şimdiden ehliyet almak isteyen adaylara başarılar dilerim . Eğer özel sorularınız varsa mesaj atabilirsiniz . Bu ehliyet heyecanını yaşayan biri olarak yardımcı olmaya çalışırım . Reklam olmasın diye kurs ismi de paylaşmadım . Kolay gelsin .

Not : Bu kadar uzun yazmamın nedeni tamamen içimden geldiği gibi yazmam ve benim gibi olanlara fikir vermek istemem