Webmasterlar’ın Yandex arama sistemiyle nasıl çalışabileceğinin anlatıldığı gönderilerimize devam ediyoruz. Bugün sitenin arama sistemindeki sıralaması (ranking) ile ilgili sorunlara değinmek istiyoruz.
Başlangıç için biraz teoriden bahsedeceğim.
Kim, hangi prensiplere göre arama sonuçlarındaki siteleri sıralamaktadır? Kullanıcıların aklında çoğunlukla oluşan soru da budur. Arama sistemi sonuç olarak, yapılan sorguyu içeren sayfalara bağlantılar göstermektedir. Genellikle bulunan sonuçlar çok fazladır; bu sebeple önemli olan, bu bağlantıları sıralamak ve arama sorgusuna en uygun olan bağlantıları üstte göstermektir. Yani en ilgili sonuçları kullanıcıya sunmaktır. Sanıyorum ki forum kullanıcıların çoğu bunu biliyordur :)
Sıralamada kullanılan başlıca terimler aşağıdaki gibidir:
İlgililik (relevancy) – Arama terimine uyumluluk. Yandex, dokümanın ve sorgunun binlerce çeşidini göz önünde bulundurarak karmaşık formüllerle ilgili sonuç için bulunan sayfaların ilgililiğini tamamen otomatik bulmaktadır.
Aramanın kalitesi - Tüm arama sistemleri için önemli noktadır. Şayet arama sisteminin kalitesi iyi değilse insanlar onu kullanmayı bırakır.
Makine öğrenimi (machine learning) - Bu süreç ile sıralama formülleri sürekli yapılandırılmakta ve optimize edilmektedir. Bu sistemde bilgisayarlar insanlara kolay gelen, hangi sonucun daha iyi olduğuna karar vermek gibi işleri öğrenmeye çalışmaktadır. Bu, bilgisayarlar için oldukça zor bir iştir. Bunun için arama sunucuları, web sayfalarının ve arama sorgularının özelliklerini analiz etmektedir. Her sayfanın birçok özelliği bulunmaktadır. Örneğin statik özellikler, internette bu sayfaya giden bağlantılar ile ilgilidir. Dinamik özellikler ise sayfa içeriği ve arama sorgusu ile aynı anda ilgilidir. Örneğin arama sorgusundaki kelimelerin, sayfada kaç kez geçtiği ve bunların yerleri gibi...
Matrixnet - Sıralama formülünün oluşturulmasında kullanılan, Yandex'in özel öğrenen makine metodudur. Matrixnet, birçok faktörü ve onların kombinasyonlarını göz önünde bulundurarak sıralama için karmaşık bir formül oluşturabilir. Arama, eş zamanlı olarak binlerce sunucu üzerinde yapılmaktadır. Her sunucu kendi indeks kısmında arama yapar ve en iyi sonuç listesini oluşturur. Bu listeye arama ile en ilgili sayfaların girmesi garantidir. Matrixnet hakkında https://sirket.yandex.com.tr/technologies/matrixnet.xml sayfamızda mümkün olduğunca ayrıntılı bilgi vermeye çalıştık.
Şimdi ise sitenin zenginleştirilmesi ve geliştirilmesine geçelim
Sitenin belirli bir sorguda üst sıralarda çıkması için site, sorguya yönelik en doğru ve tam cevabı içermeli ve diğer ilgili sitelere nazaran birçok faktörde daha iyi olmalıdır.
Bunun yanında aşağıdakiler de göz önünde bulundurulmaktadır;
[*]Sunulan bilginin kalitesi ve güvenilirliği
[*]Sitede gezinebilme kolaylığı
[*]Sitedeki reklamların karakteristiği
[*]Metnin okunabilirliği
ve başka birçok faktör
Buraya yardım sayfamızda bulunan önerilerimizi tekrar yazmak yerine bunları okumanızı tavsiye ediyorum. Konu hakkında oldukça fazla bilgi bulunuyor;
http://yardim.yandex.com.tr/webmaster/recommendations/intro.xml
http://yardim.yandex.com.tr/webmaster/yandex-indexing/webmaster-advice.xml
Sitenizi geliştirirken ve ilerletirken birinci sırada kullanıcıyı ve içeriğin ona enteresan gelmesini düşünmek gerekiyor. Bunlar her arama sistemi için temel prensiplerdir.
Kullanıcılarınızın arama sorgusunda neyi aradıklarını anlamak önemlidir. Arama sonuçlarında sayfanın konumu "metinsel uyumluluk" (metnin arama sorgusuna uyumluluğu – text relevancy) özelliğine oldukça bağlıdır. Mesela kullanıcı "Aksaray'da İngilizce dersi" araması yaptığında sitenizin sayfalarında böyle kelimeler bulunmuyorsa siteniz tamamen Aksaray'da İngilizce öğrenimi hakkında olsa da arama sisteminin, kullanıcı sorgusuna sitenizin en iyi şekilde cevap verdiğini düşünmesi oldukça düşük bir ihtimaldir.
“Anahtar sözcük istatistikleri” servisimiz, kullanıcıların Yandex'e neleri ve nasıl sorduklarını analiz etmenize yardımcı olabilir. Ayrıntılı bilgileri burada bulabilirsiniz;
http://yardim.yandex.com.tr/webmaster/recommendations/targeting.xml .
Ayrıca webmasterlar için özel olarak hazırlanan Yandex.Webmaster servisi ile yeni eklenen ve silinen sayfaları Yandex'e bildirebilir, sitenin indekslenme sıklığını ayarlayabilir ve arama sonuçlarında sitenizin görünümünü iyileştirebilirsiniz. Şayet site haklarını serviste onayladıysanız "Arama sorguları" kısmında arama sonuçlarından direkt olarak sitenize geçilen popüler sorguları görebilirsiniz. Bu bilgileri mutlaka izleyin ve analiz edin.
Yandex’te yapılan sorguların büyük çoğunluğu yerel ve bölgesel cevap almak isteyen sorgulardır. Mesela, şehrindeki olaylar ya da hizmetler hakkındaki sorgular. Bu sorgular için Yandex, her bölge için farklı cevap vermektedir. Mesela "avukat hizmeti" sorgusu için Antalya'da yaşayanlar o şehirdeki bilgileri görürken farklı bir şehirde yaşayanlar ise o şehre özel avukat hizmetini bulabilirler. Konuma bağlı olan ve olmayan sorguları ayırt etmek, arama sisteminin kullanıcı sorgusunu daha iyi anlamasına ve uygun cevap vermesine yardımcı olmaktadır. Sitenin belirli bir konuma ait olmasının birçok belirtisi vardır. Sitede belirtilen iletişim bilgileri, IP adresi ve sitedeki birçok bilginin ait olduğu bölge bilgisi belirtiler arasındadır. Yandex.Webmaster servisinde de kolaylık olması açısından bölge ya da adres belirtebilirsiniz;
https://webmaster.yandex.com.tr/site/region.xml .
Son olarak Yandex'in diğer bir servisine dikkatinizi çekmek isterim: Yandex.Metrica. Şayet Google Analytics'i biliyor ancak bizim servisimizden habersizseniz Metrica'yı incelemek size enteresan gelebilir.
Gönderideki bilgilerin ve vermiş olduğum bağlantıların işinize yarayacağını umarım. Her türlü soru ve uyarılarınız da bizi mutlu eder. Bir sonraki gönderi konusu için istekleriniz varsa bunları da belirtmeniz bizi ayrıca memnun edecektir :)