reklam
reklam

Yitip Gidenler: Çok Oyunculu Tarayıcı Oyunları

Yitip Gidenler’ yazı serimizde genellikle eski popülaritesini kaybetmiş ya da piyasadan komple çekilmiş şirketler ya da bu şirketlerin projeleri üzerine konuşuyoruz. Bu yazıdaysa genel bir iş modeli türünü ele alacağız. Nasıl oldu da çok oyunculu tarayıcı oyunları tahtlarını kaybettiler.

Tarayıcılar üzerinden oyun oynayabiliyor olmak hem oyunseverler için büyük bir avantajdı, hem de oldukça mantıklı bir iş modeliydi. İnternet siteleri üzerinden oyun oynayabilmek de, oynatabilmek de diğer yola göre kolay olduğu için ortada bariz bir kazan-kazan durumu bulunuyordu. Uzun bir süre pek çok oyuncu ile oldukça güçlü internet sitelerinin oluşmasına olanak sağlamış olan bu işten, bugün ses soluk çıkmıyor. Birçok site kapanmadı ve oyunculara ulaşmaya devam ediyor ancak eski şaşalı günlerinden de eser yok doğrusu. Gelin serimize uygun bir şekilde süreç nasıl buraya yönlendi anlamaya çalışalım.

Galiba ‘Mobilin Yılı’ Gerçekten Geldi

Dijital dünyada yer alıyorsanız, ‘Mobilin Yılı’ geyiğine mutlaka denk gelmişsinizdir. Şaka bir yana mobil teknolojiler bir yılda kalkınmadı ancak günümüze kadar gelişerek çok büyük bir pazar payına ulaşmış oldu. Bununla birlikte kendi payı büyürken, diğer payların da elbette küçülmelerine neden oldu. İşte küçülen paylar arasında en bariz ve belirgin olanı da MMO tarayıcı tabanlı oyunlar oldu diyebiliriz.

Aslında tek darbe yiyen elbette tarayıcı oyunları da değildi. Ücretsiz servis sağlayan pek çok bilgisayar oyunu da benzer şekilde süreçten kötü etkilendiler. Yüksek oyuncu sayılarına ulaşmayı hedefleyerek ücretsiz oynanış sağlayan ve basit sistem gereksinimleri bulunan bu şirketlerin hedeflediği müşteri profili, bilgisayarlarını bir kenara kaldırdı ve ellerine telefonlarını aldı. Burada çok daha çeşitli ürünlere ulaşabildikleri gibi, ‘öde kazan’ gibi sistemlerden de daha az mağdur oluyorlardı. Sonuçta bu tip oyunların genel gelir kalemi müşterileri değil, müşterilerine gösterdikleri reklamlar oluyor. Bu da çoğunlukla ‘öde kazan’ sistemiyle gelir elde etmeyi alışkanlık haline getirmiş olan oyunların Pazar paylarını büyük ölçüde azalttı.

Tekrar Parlamaları İçin Bir Şans Yok

Bugün kapanmıyorlar, bunda nostalji seven oyuncuların payı çok büyük. Ancak sürecin böyle gitmeyeceği de bir gerçek. Pek çok tarayıcı oyun şirketi büyük küçülmeler yaşayarak önemli çalışanlarıyla yollarını ayırmak zorunda kaldı ve maddi sorunlarla boğuştu. Bugün bu alana yatırım yapacak çılgın bir şirketin de bulunmadığı aşikâr. Epey uzun zamandır yeni bir oyun çıktığını duymuyoruz değil mi?

Bu yetersizliklerin de bir sonucu olarak, sektörün üzerine yeniden güneş doğmayacağını kolay bir şekilde söyleyebiliriz. Bu üzücü gibi gelse de bir klişe yaparak durumu açıklayabiliriz. “Değişmeyen tek şey, değişimin kendisidir” işte bu yüzden tarayıcı oyunları bugün olmasa da yarın yavaş yavaş kapanacak ve hepimiz içten içe bunu biliyoruz. Sanırım bunu en iyi bilenler de bu oyunlara sahip olan şirketlerin kendileri.

Bu tip oyunlarda profiliniz var mıydı? Maziyi hatırlamak ve anlatmak isterseniz yorumlarınızı bekliyoruz.

Bu içeriğe tepkini gösterebilirsin! 👍 4 / 5 (1 değerlendirme)

1 kişi bu içerik hakkında tepkilerini gösterdi. Sen de tepkini göstererek yazarlarımıza geri bildirim verebilirsin.

Yorumunuz

Yorum yapmak için giriş yapın.

    Son Yorumlar

    Site Ayarları
    • Tema Seçeneği
    • Site Sesleri
    • Bildirimler
    • Özel Mesaj Al