Dinamik sitelerin hayatımıza tamamen girdiği iki binli yıllardan bu yana sanal âlem epey gelişme kaydetmiştir. Bununla birlikte gündelik işlerimizin birçoğunu da artık bu mecralardan online olarak yapar hâle geldik. Bankacılık işlemleri, habercilik ve iletişim faaliyetleri, eğitim başta olmak üzere kamu işleri internet ortamı ile yapılır durumda olmuş ve tüm bunların bize zaman kazandırmasının yanı sıra işlevselliği ile de büyük kolaylıklar sağlamıştır. İnternet ortamındaki büyük pasta da e-ticaret sahası tarafından alınmış ve bu sektör kısa zaman içerisinde tüm dünyada faal bir şekilde inanılmaz büyümeler kaydetmiştir. E-ticaret alanının geniş yelpazesi de kendine has ayrımlar yapılmasını zaruri görmüş ve B2B, B2C, C2B, C2C ve B2E kod adı ile beş temel kısma dağılmıştır.
B2B e-ticareti, Business to Business’in kodlaması olup şirketlerin kendi aralarında yapmış oldukları ticareti nitelendirmektedir. Bu ticaret türü, genel olarak büyük toptancı firmaların, direkt perakende alışveriş yönetimini uygulayan şirketler ile gerçekleştirdiği sistemlerden meydana gelmektedir. B2C sistemi ise, en çok kullanılan ve sektörün asıl hitap ettiği son kullanıcıya yönelik e-ticaret türüdür. Bu sistemde firmalar, satışını yapmış oldukları ürünleri internet sitelerine tüm detayları ve fiyat unsurları ile birlikte ekler, bu şekilde de son kullanıcıya satışını gerçekleştirir. B2C kodu, Business to Consumer öbeğinden gelmektedir. Bir diğer ticaret türü de Comsumer to Business yani C2B’dir. Bu sistemde de satış işleminin farklı dönütler şeklinde oluşması amaçlanmıştır. C2B, kısacası son kullanıcı olan tüketicilerin, kurumsal şirketlere ürün satışı yapmasını ifade etmektedir. C2C ise, tüketici kesiminin yine aynı statüdeki tüketicilerle ticaret yapmasına olanak sağlayan sistemdir. Consumer to Consumer olarak nitelendirilen bu e-ticaret türü de rağbet görmektedir. Son olarak B2E, yani Business to Employee kavramını inceleyecek olursak da bu sistemin çok sık kullanılmadığını söylememiz gerekmektedir. Bu e-ticaret sistemleri, kurumsal firmaların kendi çalışanları için sağladıkları imkânlar ya da sadece onlara satışını yapmış oldukları ürünlerden mürekkeptir.
Tüm bu e-ticaret yöntemlerinin yanı sıra ayrım işlemine tabii olmamış bireysel çabalar da mevcuttur. Bu türler, genel mâniada bir ürünü değil, belli bir hizmeti müşterilerine sunmakta ve satmayı amaçlamaktadır. Bu ticaretlerin birçoğu da WM Aracı gibi forumlar aracılığıyla yapılmaktadır. Bu yazımızda, forum üzerinden ticaret yapmanın püf noktalarını ve başarıya ulaşan yolda izlememiz gereken adımları, naçizane bilgi birikimimiz ile anlatmaya çalışacağız.
Öncelik olarak belirtmemiz gerekirse, forum ticaretlerinin en sağlıklı yapıldığı mecra şüphesiz ki WM Aracı’dır. Dinamik yönetim kadrosu sayesinde sürekli ticaret işlemleri takip edilmekte ve dolandırıcılık faaliyetlerinin en aza indirgenmesi için muntazaman çalışılmaktadır. Doğru yerde emin olduğunuza göre artık yazımızın ana konusuna giriş yapabiliriz.
Yalnızca En Yetkin Hizmet
Paranın, hayatımızı idame ettirecek en önemli unsur olduğu göz önünde bulundurulursa herkes tarafından ihtiyacının hissedilmesi kaçınılmaz bir gerçektir. Para, yaptığımız işin doğru olması durumunda her zaman kazanılacak bir araçtır. Webmasterlara verdiğimiz hizmet göz önünde bulundurulursa, öncelikle hangi ürün ya da hizmeti satacağımıza iyi karar vermiş olmalıyız. Bunun bir ilk aşama olduğu göz önüne alınırsa, sadece en başarılı olduğumuz hizmeti satışa çıkarmamız bizim açımızdan doğru bir karar olacaktır. Bu şekilde en yetkin olduğumuz alandaki başarılarımızı tek bir noktada birleştirerek forumda daha kaliteli bir ticaret yapabiliriz. Bu demek olmuyor ki tüm ticaretimiz salt bir unsurdan meydana gelsin. Elbette ki belli dönemlerle alternatif hizmet ve ürün satışına girebiliriz. Ancak asıl başarımızı, en yetkin olduğumuz konuda yakalamamız gerektiğini unutmamalıyız.
Hizmeti Duyurma Yöntemleri
Çok kaliteli bir hizmet sunsak da, bunun tanıtımını yeterli düzeyde ve doğrulukta yapmadığımız sürece satışlarımız hiç iyi gitmeyecektir. Hangi hizmeti sunacağımıza karar verdikten sonra, forumdaki ilgili bölüme sunduğumuz hizmet / ürünün satışı için bir ticaret konusu açmamız gerekmektedir. Konunun bam teli de işte buradadır. Açtığınız ticaret konusunun başlığından tutun, içeriğine kadar birçok detay başarı unsurunuzu etkileyecek faktörlerdir. Peki, doğru ve başarılı bir başlık nasıl olmalıdır?
- Akılda kalıcı ve özetleyici
- Doğru bilgi
- Anlaşılır yazım
- Düzgün imlâ
Bu unsurların bileşiminden oluşan bir konu başlığı, hizmetinizi müşterilere en doğru ve öz şekliyle belirtecek bu sayede de iş almanıza yarayacaktır. Örneklerle bu konuyu detaylandırmaya çalışalım:
Eğer ki makale yazımı yapıyorsanız ihtiyacınız olan anahtar kelimeler şunlardır: doğru imlâ, uygun fiyat, özgünlük… Bu anahtar kelimelerden şu şekilde bir ticaret konusu başlığı türetebiliriz:
Makale Yazarı | Yazım Hatasız - Özgün - Uygun Fiyat
Burada dikkat etmemiz gereken bir diğer unsur da, şeklî anlamda göze hitap eden bâzı karakterler kullanma gereğidir. Yukarıda görüldüğü üzere, belli bir simetri dâhilinde “|” ve “-“ işaretleri kullanılmıştır. Bu, müşteriler tarafından konunuzun ilgi çekici olduğu şeklinde yorumlanacaktır. Başlık belirlerken asla yapmamamız gerekenlerin başında “Bu konuya bakın” – “Detaylar içeride” – “Rakipsiz mükemmel hizmet” gibi ifadelerin kullanılmamaları gelmektedir. Ayrıca başlıklarımızda her kelimenin ilk harfini büyük yazmak da (bağlaçlar hâriç) doğru bir kullanım olacaktır.
Başlık unsurunu hallettiğimize göre sıra içerik kısmına gelmiştir. Ticaret konunuzun içeriğine kesinlikle yanlış, doğruluğu olmayan ifade ve bilgiler eklememelisiniz. Tamamı büyük harfle yazılmış cümlelere yer vermemeli, aynı zamanda okumayı zorlaştıracak koyu renk tonlamalarından kaçınılmalıdır. İçerikte Türkçenin kurallarına uygun bir yazı dili kullanmanız, güvenirliliğinizi ve bilgi seviyenizi de olumlu yönde etkileyecektir. İçerik kısmında sunduğunuz hizmet ya da ürünün tanıtımına yer verdikten sonra ücretlendirme ve ödeme konularını aydınlığa kavuşturmalısınız. En alt kısma da daha önce sizden hizmet almış kişilerin yorumlarını eklemeniz, referans açısından sizin için olumlu olacaktır. Eğer referansınız yok ve ilk defa bir ticaret konusu açıyorsanız da, makul oranda kişiye hizmetinizi ücretsiz olarak sunabilir ve referans kazanabilirsiniz. E-ticaret bölümünün işleyişi diğer bölümlere göre, bildiğiniz üzere daha farklıdır. İlanı Üste Taşı butonu aracılığıyla, üyeliğinizin elverdiği müddetçe ticaret konularınızı canlı tutabilir ve daha çok müşteri kazanabilirsiniz. Bunun için Premium üyelik hesapları satın almanız da, müşterilerin gözünde sizi ciddi bir satıcı konumuna getirebilmektedir.
Müşteri İle İletişim Dili
Belki de ticaretin en önemli başarı unsuru, iletişimdir. İletişimiz ne kadar kuvvetli ise, kötü bir hizmeti ya da ürünü bile iyi meblağlara satabilirsiniz. Tabii ki de bu tasvip edilecek ve önerilebilecek bir durum değildir. Eğer hizmetiniz kaliteli ise, müşterilere sunduğunuz dil de kaliteli olmak zorundadır. Özel mesaj ya da ticaret konunuzun altına yapılan yorumlar ile müşterilere verdiğiniz cevaplar, kişiliğinizi yansıtacağı için doğru kelimeleri seçmeniz oldukça önemlidir. Müşterilerinize ‘kardeşim’, ‘hocam’, ‘sen’, ‘patron’, ‘müdür’ gibi nidâlar ile seslenmemeniz iyi bir başlangıç olur. Samimiyetiniz olmadığı sürece de siz tabirini kullanmanızı öneriyorum. Yazışmalarınızda noktalama işaretlerine dikkat ederek, doğru ve yalın bir dille anlatım yapmanız da sizin yararınızadır.
Dolandırıcılığa Dikkat
Emek, her şeyin üstünde büyük bir kavramdır. Gerek dinî gerek de hukuki otoriteler tarafından kutsanmış bir unsurdur. Dolayısı ile her emeğin muhakkak bir karşılığı olmalıdır. Dolandırıcılar da bu emeği zâyi eden kötü niyetli kişilerdir. WM Aracı, her ne kadar iyi ve sıkı bir kontrol mekanizmasına sahip olsa da türlü hile ve desise ile aramızda dolaşan bu kişiler, kimi zaman emek hırsızlığına bulaşmaktadırlar. Bundan dolayı ticaret yapacağınız üyeyi öncelikle araştırmanızı önermekteyim. Ticaret puanları bu konuda iyi bir referanstır. Hakkında açılmış şikâyet konusunun olup olmadığına bakılması da önemli bir kriterdir. Ayrıca ticaretlerinizi, mümkün mertebe Skype gibi dış mecralara kaydırmamaya özen göstermelisiniz. Böylece WM Aracı platformunun çatısı altında daha etkin bir ticarî faaliyete erişebilirsiniz.
Bu yazımızda, forum ticaretinde başarılı olmak için kalemimiz elverdiğince birkaç şey karaladık. Yeterli olmayacağı kanısı ile şimdiden yazının ikinci bölümünü de hazırlamaya başlamış bulunmaktayım. Umarım faydamız dokunmuştur.